Ana Sayfa / Blog / Trafik Kazası Sebebiyle Hak Ettiğiniz Tazminatı Sigorta Firmalarına Bırakmayın

Trafik Kazası Sebebiyle Hak Ettiğiniz Tazminatı Sigorta Firmalarına Bırakmayın

Trafik kazası sebebiyle her yıl binlerce kişi mağdur olabiliyor. Ülkemizde de trafik kazası sonucu Türk Borçlar Kanunu’nun 41., 45. ve 47. maddelerine göre kayıp ve zarara uğrayan kişilerin tazminat hakkı bulunur. Herhangi bir trafik kazasında sürücü, yolcu ya da yaya trafik kazası tazminatı elde edebilir. Bu tazminatın miktarı kaza sonucu yaralanan veya ölen kişilerin kaza sonucu oluşan sağlık durumu, yaşı, sürdürmekte olduğu işi, o işten kazandığı para, kaza sonucu işini devam ettirip ettirememe gibi durumlara göre belirlenir.

Trafik kazası Tazminatı Nasıl Alınır?

Trafik kazası tazminatı, trafik kazası aktüerya hesabı sonucunda ortaya çıkar. Aktüerya hesabında bir aktüer, mağdurların sağlık raporları, kaza tespit tutanağı, kişilerin yaşamı boyunca kazanacağı miktar gibi bilgileri tek bir dosya altında toplayarak sigorta şirketinin ödeyeceği miktarı belirler. Daha sonrasında bu miktar mağdur kişiye veya vefat durumunda bu kişinin yakınlarına iletilir. Hak sahipleri belirlenen miktardan memnunsa herhangi bir dava sürecine gidilmeden tazminat elde edilebilir ancak sigorta şirketleri genelde hak edilen ücretin altında tazminat miktarı belirlerler, bu da mağdur kişilerin tazminat davası açarak haklarını aramalarına yol açar.

Eski Kazalar İçin Trafik Kazası Tazminatı Nasıl Alınır?

Trafik kazası tazminatı davalarında zamanaşımı süresi vardır. Türk Ceza Kanunu (TCK) 66. madde hükmüne göre yaralanmalı trafik kazalarında zamanaşımı süresi 8 yıldır. Eğer kaza sonucunda vefat gerçekleşmiş ise bu süre 15 yıla kadar çıkabilir. Bu süre içerisinde sigorta şirketlerinden herhangi bir ödeme almamış kişiler tazminat davası açarak haklarını arayabilirler. Açılan davada hak edilen trafik kazası tazminat miktarı, kazanın gerçekleştiği yıl kararlaştırılan sigorta teminatlarına göre belirlenir.

Trafik Sigortasından Para Alınmış Olsa da Tazminat Davası Açılabilir mi?

Eğer trafik sigortasının hak sahibine sunduğu para kabul edilerek alındıysa, sonrasında tazminat davası açılamaz. Tazminat davasının açılması için, tazminat hakkı olan kişilerin sigortanın belirlediği miktarı reddetmesi gerekir. Eğer bu miktar reddedilirse hukuki süreç başlar ve hak edilen miktar bu sefer mahkeme tarafından belirlenir. Bu noktada polis tarafından tutulan tutanak, sigorta şirketinin aktüerya hesabı ve pek çok diğer etken göz önünde bulundurulur.